Reddingsoperaties zijn zelden goedkoop. Ook Rovio’s poging om Angry Birds van een wisse dood te redden is kostbaar. Wie zit er nog te wachten op een film over een spel van zeven jaar oud?
De vogels zijn overal. Ieder neefje speelt het spel op zijn eerste smartphone. Je jongste broertje heeft alle verschillende douchegels met een ander geurtje naar gelang de vogel.
Zelf overweeg je om zo’n kek rood vest met priemende ogen aan te schaffen voor dat hippe festival van aankomende zomer. Of wacht. Nee, het is geen 2010. Het is 2016. En toch: de Angry Birds leven nog steeds.
Bedenker Rovio wil dat graag zo houden en de trukendoos is nog niet leeg. Sterker nog, deze maand staat in het teken van de kwaaiste vogel die het Finse bedrijf kan afvuren: de ambitieuze animatiefilm The Angry Birds Movie, ter waarde van zeker 80 miljoen euro. Sony legt nog eens 100 miljoen bij voor de marketing.
De vogels hebben in de film persoonlijkheden, voeten en stemmen die ingesproken zijn door bekende acteurs zoals Jason Sudeikis, Danny McBride en Peter Dinklage. Voor de Nederlandse versie, die sinds woensdag in de bioscopen draait, zijn onder meer Eddy Zoëy, Frank Lammer, Ruben Nicolai en Isa Hoes ingeschakeld.
Z24 neemt poolshoogte in Helsinki om een antwoord te vinden op de vraag: wie zit er nog te wachten op een film over dit spel dat al lang over zijn hoogtepunt heen is?
1. De fans van het eerste uur
Het voornaamste publiek van zowel de spellen als de film is de jeugd. Het mag dan voor de meesten van ons jaren geleden zijn dat we Angry Birds speelden, het is nog altijd de best verkopende mobiele game - zelfs best verkopende app - ooit. Gelanceerd in 2009, werd het een paar maanden later in 2010 een waanzinnig succes met naar schatting twee tot drie miljard downloads.
Die talrijke schare fans is ook aanwezig op de première van The Angry Birds Movie in het Tennispalatsi in Helsinki, niet ver van Rovio’s thuisbasis. Kinderen die jonger zijn dan de vogels gaan op de foto met karakters Red en Chuck, die de bezoekers van de bioscoop verwelkomen.
Maar de meest enthousiaste fans zijn een stukje ouder, zo rond de brugklasleeftijd. De gamers van het eerste uur dus, die zes à zeven waren toen de originele Angry Birds uitkwam. Zij speelden daarna ook Angry Birds Star Wars en de talloze andere incarnaties die Rovio hen voorschotelde.
Deze fans zullen het zijn die de film tot een succes gaan maken. Want of die nu goed is of niet: zij willen hun helden eindelijk eens horen praten.
2. De Finse game-industrie
Voor een klein land heeft Finland - en de regio Helsinki in het bijzonder - een levendige gamewereld. Rovio en Supercell, dat Clash of Clans bedacht, zijn bekend. Maar nog eens honderden andere studio’s hebben hun hoofdkwartier aan de Finse zuidkust.
Slechts een stuk of tien studio’s hebben meer dan vijftig werknemers, maar hun gezamenlijke omzet lag in 2015 naar schatting op 2,4 miljard euro. Hoewel de studio's elkaar in de wereldwijde appwinkels hard beconcurreren, is het in Helsinki en omgeving een kleffe boel.
De Finse markt is erg klein, met 5,5 miljoen inwoners, en dus bezweren alle gamemakers in het land dat het geen zin heeft om thuis met elkaar te wedijveren. Maar het gaat nog een stapje verder. Supercell-baas Ilkka Paananen betitelt de industrie consequent als ‘een grote familie’. Met zijn guitige voorkomen is hij één van de beroemdste gasten bij de première van The Angry Birds Movie in het Tennispalatsi. Hij zegt enorm uit te zien naar de film en hoopt op een positieve uitkomst voor Rovio. Want wat goed is voor Rovio, is goed voor de hele branche.
3. Maar vooral Rovio zelf
Een kleine 500 mensen in Finland houden dit weekend hun adem in: voor de werknemers van Rovio hangt veel af van de première van The Angry Birds Movie in China en de Verenigde Staten. Op vrijdag gaat de film daar van start. De voortekenen zijn positief, want in het eerste weekend in onder meer Rusland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk bracht de film al 38 miljoen euro op.
Het belang van de film voor Rovio kan niet onderschat worden. Het bedrijf is dan ook degene die nog het meeste zit te wachten op de film, die drieënhalf jaar in productie was.
Het voortbestaan van de studio is grotendeels afhankelijk van de levensvatbaarheid van de kwade vogels. Na een moeheid onder het bredere publiek, had Rovio moeite om geld te verdienen met de bijna wereldwijde bekendheid van de Angry Birds. De winst en omzet kelderden in de voorbije jaren, waarna 40 procent van het personeel ontslagen werd.
Andere mobiele games - Candy Crush Saga, Clash of Clans - hebben de verleidingsmechanismes om spelers geld uit te laten geven geperfectioneerd. Rovio begon daar pas vorig jaar mee, met Angry Birds 2. En hoewel dit spel nog altijd goed zou lopen, weigert het bedrijf cijfers te geven over omzet of rendement.
Met de film dijt het universum rond de vogels verder uit en dat is precies de opzet van Rovio. De beesten zijn ineens niet alleen tweedimensionale pionnen maar ook karakters met een persoonlijkheid en een aantrekkingskracht op bepaalde groepen consumenten. Hoofdpersoon Red spreekt westerse jongens aan, terwijl de kuikens het juist goed doen bij Aziatische vrouwen. De film introduceert ook een aantal nieuwe vogels, die op hun beurt weer terug zullen komen in toekomstige spellen.
Uiteindelijk is het Rovio te doen om een merk te creëren dat op zichzelf kan staan en niet afhankelijk is van mobiele spellen.
Dit artikel kwam tot stand op basis van gesprekken met kenners van de Finse game-industrie, bestuurders van Rovio en bezoekers van de première in Helsinki.